Isnin, Julai 16

aku dan pensyarah...Tolong kasi saya lulus, tuwan!!

2012, semester keenam.sepatutnya ialah semester terakhir pengajian aku di yupienem.tapi aku pemalas dan degil orangnya.jadi aku extend...ini salah satu cerita tentang bagaimana ai hampir-bakal-terjadi.

Leadership in War, suatu subjek yang aku sendiri tak pasti kenapa diajarkan kepada budak2 pengurusan sumber manusia (HR).seperti biasa, aku gagal hadir 100% kuliah yang diadakan..pensyarah ketika itu, Tuwan Ungku (seorang pegawai tentera berpangkat Lt Kol) ternyata sngat tak puas hati dengan prestasi yang aku tunjukan meski esaimen individu dan grup telahpun aku sempurnakan..jadi beliau hantar 'surat cinta' panggil aku menghadap beliau kat bilik beliau..

hari itu, aku terlewat bangun lagi.semua roomate dah hilang dari katil masing-masing.aku nampak 'surat cinta' Tuwan Ungku atas meja belajar aku.entah siapa yang letakkan.aku buka, aku baca, aku terkeshima..langsung aku bersiap seadanya (tak mandi, sekadar cuci muka) dan terus ke bilik Tuwan Ungku yang jaraknya kira-kira 2km dari kolej kediaman..

aku ketuk pintu seraya bagi salam tanda menghargai hari itu dan segera masuk menghadap Tuwan Ungku.beliau nampaknya tidak mengenali aku.tidak pada rupa..bila aku beritahu nama, riak beliau bertukar serius...

pensyarah: jadi kamulah acap ya?!
aku          : iya Tuwan..saya datang ni sebab 'surat cinta' yang tuwan bagi ni..(sambil tunjukkan surat)
pensyarah: tahu pulak kamu datang nak merayu.kenapa kamu tak hadir kuliah..bla..bla..apa nak jadi dengan
                 kamu..bla..bla..sampai bila kamu nak jadi mcm ni?..bla..bla..kamu tak kesiankan org tua kamu
                 ke?..bla..bla..(dan beberapa ayat tipikal tanda marah-sayang yang lain..)
aku          : ye tuwan..ye tuwan..salah saya tuan..saya tak buat dah tuwan..(dan beberapa ayat tipikal minta 
                 maaf tanda mnyesal serta minta dikasihani)
pensyarah : kamu ni betul-betul melampau.bukan kelas saya saja yang kamu buat mcm ni.semua pensyarah
                  mengadu pasal kamu.mcm mana kamu nak tempuh alam pekerjaan nanti? kamu tu dah la anak
                  yatim.tak kesian ke kat ibu kamu kat kampong tu?!!
aku           : (aku memang pantang bila isu mak-ayah kat kampong dinaikkan..)
                   Tuwan, saya nak tanya ni..waktu umur tuwan 21tahun.apa perkara paling membanggakan yang
                   dah Tuwan capai? oh, selain dari dapat jadi askar dan makan gaji? saya sudah punya syarikat
                   sendiri. saya dah boleh hidup dengan duit hasil mata pencarian saya sendiri.saya bersukur dpt
                   masuk yunibesiti ni.peluang belajar dr pengalaman banyak..sekarang ini, saya cuma nak
                   dapatkan gulungan kertas nan sehelai tu aja. kalau bukan sebab dunia sekarang demand-kan
                   gulungan kertas tu, dah lama saya drop-out dari sini.jadi tuwan, saya tau tuwan pun tak ingin
                   jumpa saya lagi next semester. saya pun tak ingin lama2 lepak kat sini.jadi, apakata tuwan kasi
                   saya lulus cukup2 makan aja.jadi saya tak perlu mengulang.tuwan pun tak tension kena jawab
                   dekat board nnti..it's a win-win situation sir.
pensyarah : hermm...
aku           : herm....
 ......................................................................

*kesudahannya, nantikan result semester keenam aku nanti.keh keh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...