Rabu, Disember 22

SISTEM EKONOMILAH...BANGANG!

BUKAN ORANG TAPI SISTEM


A, B DAN C EKONOMI KITA

Harga gula dan harga bahan bakar minyak baru sahaja naik. Harga leterik akan naik tidak lama lagi. Malah seribu satu macam harga barang barang keperluan yang lain telah, akan dan sedang naik harga. Apa sahaja barangan konsumer yang bersangkutan dengan gula dan bahan bakar minyak petrolium pasti akan naik.

Orang ramai pasti ingin tahu apakah sebenarnya yang sedang berlaku. Kenapa harga barang keperluan naik. Kenapa dahulu harga murah dan sekarang naik. Apa yang menyebabkan barang naik. Kenapa ianya naik pada ketika ini.

Untuk memahami semua persoalan ini kita wajib memahami sistem ekonomi kapitalis. Malaysia mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Dalam dunia ini ada dua sistem ekonomi. Satu sistem ekonomi kapitalis dan satu lagi sistem ekonomi sosialis.

Sistem ekonomi kapitalis berpaksikan keuntungan maksima. Apa sahaja projek, dasar pembangunan atau kaji selidik yang dilakukan semuanya berkiblatkan keuntungan maksima. Kapitalisma tidak ada agama dan tidak ada bangsa. Di Saudi Arabia kapitalisma beragama Islam. Di Itali kapitalisma beragama Katholik. Di India kapitalsima beragama Hindu. Di China kapitalisma tidak beragama. Yang penting untuk kapitalisma ialah untung bukan agama atau bangsa.

Sistem sosialis berpaksikan kebajikan ramai. Keuntungan bukan jurupandu sosialisma. Pembangunan dibuat bukan untuk kroni atau untuk mencari untung tetapi untuk kebajikan umum. Dalam sistem ekonomi sosialis semua punca punca pengeluaran dan bahan keperluan asas untuk warga seperti air, udara, hospital, makanan, pengangkutan, leterik atau jalan raya dimiliki oleh kerajaan. Keuntungan tidak dijadikan juru ukur atau tangga kejayaan. Kesejahteraan awam diutamakan.

Sistem ekonomi kapitalis ini telah dipaksakan ke atas Malaysia. Pada satu ketika dahulu air, api, hospital , jalan raya, sistem penerbangan awam – semuanya milik rakyat. Hari ini satu demi satu harta orang ramai ini telah dijual kepada kaum pemodal yang kaya dan berduit. Penjualaan harta orang ramai kepada milik persendirian ini dinamakan penswastaan.

Dasar penswastaan ini adalah satu strateji kaum pemodal untuk menaklok dan menguasai punca punca ekonomi yang dimiliki oleh orang ramai. Cara mengambil alih harta orang ramai ini bukan satu pekara yang susah untuk dilakukan.

Kaum pemodal dan kaum kapitalis telah memberikan dana dan sokongan kepada ahli ahli politik. Kaum pemodal dan para kapitalis telah menaja ahli-ahli politik yang akan menyokong dasar penswastaan. Apabila parti dan ahli-ahli politik ini menang pilihanraya maka kerajaan baru ini terus memperkenalkan dasar penswastaan. Inilah caranya dasar penswastaan diperkenalkan di United Kingdom oleh Parti Konservatif Margaret Thatcher satelah mengalahkan Parti Buruh.

Di Malaysia agak berbeza - penswastaan diperkenal melalui Dasar Ekonomi Baru. Dasar Ekonomi Baru ini cuba melahirkan kaum kapitalis Melayu. Justeru banyak syarikat kerajaan - harta orang ramai - telah difaraidkan. Pada dasarnya difaraidkan kepada orang Melayu dan bumiputera. Tetapi akhirnya semuanya diambil alih oleh para cukong yang memiliki modal yang lebih ampuh.

Hari ini api leterik, gula, beras, minyak makan, tepong, jalan raya, universiti, hospital – yang pada satu ketika dahulu dikawal atau dimiliki oleh syarikat milik kerajaan kini telah sekali lagi diambil alih oleh kaum pemodal. Kalau dahulu perkhidmatan menjadi tulang belakang dan iman syarikat dan lembaga ini. Dengan penswastaan rukun iman kaum pemodal ialah keuntungan maksima. Khidmat yang diberikan wajib mendapat pulangan yang menguntungkan.

Justeru kerana itu satu demi satu barang-barang keperluan kita dinaikan harganya. Tuan empunya syarikat, tuan empunya kilang dan para pengedar tidak pernah mahu keuntungan mereka turun. Dalam masa yang sama kerajaan tidak lagi dapat berbuat apa apa kerana syarikat ini bukan lagi milik orang ramai. Untuk memedihkan cerita – para menteri dan kaum keluarga mereka juga memiliki saham dan kepentingan dalam syarikat ini.

Mereka yang membuat dasar penswastaan memiliki kepentingan dalam syarikat yang diswastakan. Malah perjanjian antara kerajaan yang menjualkan harta orang ramai ini masih menjadi rahsia. Apa yang kita diberitahu ialah syarikat syarikat ini berhak - kerana perjanjian – untuk menikkan harga mungkin setiap tahun atau mungkin setiap dua tahun. Kita tidak tahu kerana perjanjian ini masih satu rahsia dibawah Akta Rahsia Kerajaan.

Sistem ekonomi kapitalis negara kita ini juga berkait rapat dengan ekonomi kapitalis sedunia. Turun naik harga barangan di negara luar akan juga mempengaruhi harga barangan dalam negara kita. Ini kerana sistem ekonomi kita telah diikat. Cara kita diikat ialah melalui nilai ringgit yang diukur mengikut nilai dolar. Kita juga – malah seluruh dunia - dipaksa menggunakan dolar Amerika dalam hal jual beli minyak dan ekspot impot.

Pada ketika ini Amerika sedang berperang dengan rakyat Iraq, Afghanistan, Pakistan dan tidak lama lagi dengan rakyat Iran. Perang telah membawa musibah yang maha sangat ke atas ekonomi Amerika. Pada hari ini ekonomi Amerika dalam keadaan lintang pukang.

Ketika ini pengangguran ditahap paling tinggi dalam sejarah Amerika. Kilang-kilang banyak yang ditutup. Berpuluh puluh bank besar dan kecil jatuh muflis. Rumah-rumah banyak yang diambil kembali oleh bank kerana gagal membayar hutang pinjaman. Semakin ramai warga tidor dalam kereta atau merempat. Suasana zaman meleset tahun 1929 telah berulang sekali lagi di Amerika.

Kerajaan Amerika perlu mencari dana untuk menampung perbelanjaan perang. Perang di Iraq memerlukan satu bilion dolar sehari. Hakikatnya pada hari ini Amerika Syarikat telah lama jatuh bangkrap.

Justeru untuk mengapongkan Amerikan dari tenggelam, kerajaan Amerika telah meminjam duit dari Federal Reseve. Caranya cukup senang. Federal Reserve telah mencetak duit dan mengagihkan duit ini kepada kerajaan Amerika. Hutang pinjaman ini akan dibayar oleh warga Amerika. Dengan kekuatan bala tentera kuasaimperial Amerika telah memaksa negara negara kapitalis yang lain termasuk Malaysia untuk menggunakan dolar ini – dolar yang tidak memiliki apa-apa nilai. Selain dari nilai takut – takut digudam oleh bala tentera Amerika.

Perang yang berterusan ini masih tidak nampak pintu damai dan sedah memerosotkan nilai dolar. Apabila nilai dolar merosot maka barang yang kita ekspot bertambah murah. Dalam masa yang sama barang yang kita beli bertambah mahal. Minyak yang kita jual juga menjadi murah kerana kita dipaksa menjual dengan menggunakan dolar.

Semua pembekal - besi, beras, makanan, sayuran – malah apa sahaja yang kita impot dari luar - harganya akan dinaikkan untuk mengimbangi nilai dolar yang jatuh. Negara lain juga tidak mahu mata wang dan ekonomi negara mereka ditarik kebawah oleh kemorosotan nilai dolar. Laku mereka menaikkan harga barangan yang mereka ekspot. Akhirnya barang ini kita beli dengan harga yang semakin mahal.

Satu pekara yang sedang menjerut sistem kapitalis antarabangsa ialah kekurangan bahan bakar petrolium. Setiap hari bahan bakar ini semakin berkurangan. Bahan bakar ini adalah penjana tenaga yang maha penting dalam sistem kapitalis antrabangsa ini. Tanpa bahan bakar ini sistem kapitalis antrabangsa ini akan runtuh.

Apabila harga bahan bakar petrolium naik dipasaran antarabangsa maka tidak dapat tidak harga minyak dalam negara kita akan naik juga. Ini telah dan sedang kita lihat berlaku. Kenaikkan harga bahan bakar petrolium ini akan melibatkan asas ekonomi kapitalis. Tidak ada yang selamat dari bencana yang akan dibawa oleh kekurangan bekalan bahan bakar petrolium ini. Apabila bahan bakar petroilum kurang dipasaran dunia maka semua negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis akan menghadapi krisis yang maha besar.

Harus kita semua menerima hakikat bahawa bahan harga bakar petrolium ini akan terus naik dari hari ke hari. Ini kerana minyak makin berkurangan. Ini juga bermakna semua harga barangan yang kita lihat hari ini akan terus berubah menjadi lebih tinggi.

Kerajaan Najib Rosmah ketika ini telah mula menjalankan dasar untuk melupuskan subsidi. Ini adalah atas tekanan kaum pemodal tempatan dan antrabangsa. Mengikut hujah jahat kaum kapitalis harga barangan tidak perlu disubsidi kerana ini akan menempangkan pasaran. Untuk kaum kapitalis tuhan mereka ialah pasaran. Pasaran lah yang akan menentukan semua.

Kerajaan Najib Rosmah tidak ada pilihan. Najib sendiri dengan kes pembunuhan Altantuya sebagai latarbelakang tidak dapat melarikan diri dari tekanan Amerika. Dalam masa yang Najib juga memerlukan sokongan para cukong dari MCA. Para cukong kini telah mula bersuara untuk meminta kerajaan kurang memainkan peranan dalam percaturan ekonomi negara. Ini kerana para cukong dan kapitalis antarabanga mahu harta-harta rakyat yang masih dipegang oleh kerajaan dapat mereka bolot.

Yakinlah dalam masa yang terdekat lebih banyak barang akan dinaikan harga. Lebih banyak subsidi akan ditarik kembali. Rakyat Malaysia hanya ada satu pilihan mengubah kerajaan yang ada sekarang atau terus terperangkap dalam saistem ekonomi yang menindas.(TT)

*seperti yang diambil dari http://tukartiub.blogspot.com/2010/12/sistem-ekonomi-lah-bangang.html

6 ulasan:

  1. saja mau kongsi.
    dulu waktu matrikulasi aku benci ekonomi.
    dah menyesal pulak lagi.

    BalasPadam
  2. Salam…ehem…artikel ni byk yg sonsang ak leh katakan…

    Ak nk timbulkn 2 isu…

    1) benarkah Malaysia mengamalkan system ekonomi kapitalis??
    Klu org tnye kat ak soklan ni ak jawab TIDAK….ello cik abg…jgn pndi ckp je ok…setahu ai mlysia mgamalkan system ekonomi campuran..di mana kerajaan melakukan campur tgn dlm pasaran ekonomi. Berbeza dgn system ekomoni yg diamalkn di Negara barat..dorg mmg mgamalkan system ekonomi kapitalis tulen dimana pasaran ekonomi ditentukan oleh kuasa permintaan dan penawaran yg disebut sebagai mekanisme pasaran…
    Di Malaysia ada kuasa permintaan dan pernawaran tetapi dikawal oleh kerajaan bagi mengelakkan berlakunya jurang ekonomi yg luas..contohnya kerajaan mengenakan dasar kawalan harga bagi barang2 tertentu untuk membolehkan rakyat mendapat brg dan pengeluar memperoleh untung…
    PAHAM?? Jadi Malaysia dikatakan mengamalkan system ekonomi kapitalis adalah TIDAK BENAR…
    Sumber dri laman web kementerian penerangan Malaysia..

    2) dasar penswastaan tidak bagus??
    Ko ade mension kat atas yg dasar penswastaan kan….adoiai…sabelajar ak la kn..lec ak ckp dasar ini deiperkenalkan oleh mantan perdana menteri Malaysia ke-4 iaitu Tun Dr.Mahathir untuk membangunkan Malaysia…
    Apabila sesuatu sykt 2 diswastakn maka pihak luar bleh melabur dlm sykt itu then sykt tu dapt byk duit hasil dripada modal yg disumbangkan maka sykt 2 akn buat pelaburan dlm Malaysia untuk menajukan Malaysia..paham???
    Ak ase xperlu kot tergkn pnjg2..ko leh bce kat laman web kmenterian penerangan…pmr.penerangan.gov.my

    Buat acap..ak da bce da komen kat tukartiub tu…bgi ak blogger tu mcm xde ilmu ekonomi.. he knows notting..cme pndi membangkang je..so acap kite ni sbgai golongai belia jgn la membuta tuli je percaya apa yg dibace sebaliknye kene kaji…blog tu is more like politik menghasut belia2 kat luar tu supaya membenci kerajaan..nauzubillah

    ..ikhlas dri kawan matrik ko dlu...

    BalasPadam
  3. haha..
    alhamdulilah.trimas sebab komen.ingatkan semua 'kawan matrik aku dulu' dah jadik pasif.

    point taken.aku copy bulat-bulat dari tukartiub. guilty as charge aku tak tokok tambah komentar aku yang membangkang/menyokong tulisan tukartiub.

    tapi ini tak bermakna aku ni antara belia-belia yang sudah terhasut untuk benci kerajaan.keh keh

    point yang cuba aku ketengahkan ialah supaya kita semua cuba pikir sesuatu yang lain dari lain.tak perlu dapatkan jawapan yang pasti.cuma perlu soalan.bila kita banyak berpikir, baru maknanya kita berilmu.bukan dari CGPA saja.hehe

    walaupun ada satu dua perkara yang aku setuju melalui tulisan tukartiub, tak bermakna aku ni 100% ekstrimis.jadi, jangan ada persepsi.hapuskan itu.

    anyway, thanks again atas komentar yang cukup panjang itu.berbaloi aku copy dari blog tukartiub itu hari.dapat tarik engkau memberi komentar.dapat bukti bahawa kawan matrik aku masih ada.keh keh

    BalasPadam
  4. haha..maafla acap ak suke ekonomi ni..bkn ape acap ak agak tkut jgk la ko post mende ni...tkot dgn ko2 terkena racun...byk fakta yg menyimpang dlm artikel tu...nk menulis tpi xde ilmu...
    wlu sepanjg mane pon ak gigh taw bace artikel tu...kite ni org yg berilmu acap...kite disegani..so kne tjukkan yg kite ni berilmu..nk berhujah pon kene ade ilmu.. bkn membabi buta je..
    tol x?? anyway syukur la ko x extremis sgt..i know u la..jahat2 ko x dtg kelas pon tpi ko baek..=)

    BalasPadam
  5. ekstrimis? fetetik.
    aku x suka.aku bergaul banyak orang.macam2 jenis.
    aku cuba mencangkung atas pagar.
    aku jarang benci orang.sebab ketidaksempurnaan itu biasa.jadi jangan benci aku hanya kerana aku tak perfect.tapi benci aku bila aku ekstrimis.

    keh keh.
    by da way, siapa engkau?

    BalasPadam
  6. haha..bgus la tu..kirenye ko ni xmudah la tok dipengaruhi...xyah la taw ak sape k..ak knal ko sbb 1 matrik dgn ak..=)

    thanks sbb layan komen ak ni..

    BalasPadam

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...