Selasa, Februari 14

its BelenTime !!!

Kelantan Cadang Tukar Sambutan 'Valentine' Kepada Hari Suami Isteri

aku baca ini, aku tersenyum sendiri.
baguih jugak pendekatan sebegini.
sekurang-kurangnya ada penyelesaian yng mudah difahami..

ada yang beri pendapat, haram jika menyambutnya.sebab apa? Tanya la mereka.bidaah lah, keluar hadith lah, whatsoever.

ini bukan hari perayaan keagamaan.(kalau ia pun keagamaan, masih bisa diperdebatkan.mungkin dilain masa.)
ini macam sambut hari guru.macam sambut hari ibu-bapa, macam sambut hari merdeka.
kita meraikan..bukan?!
jadi sama jugak macam maal hijrah, macam maulidurrasul, macam aidilfitri-aidiladha..

bezanya?!
tak ada beza pun sebenarnya.
kau raikan sambutan2 "halal" yang lain dengan minuman keras,  pesta siang-malam, tak jaga batas, hukumnya jatuh haram jugak.kalau sambut valentine tapi jaga batas?!

ini pendapat aku.kau tak setuju, ada alasan kau.
tapi aku masih bengang dengan tarikh valentine hnya kerna ia mengingatkan aku tarikh aku dsaman dengan incik pulis waktu pusing2 pulau pinang dengan niat untuk mengacau pasangan 'bertiga' kat tepi2 pantai..demit..

2 ulasan:

  1. apepon, valentine ttp haram selaras dgn fatwa yg dikeluarkan pd taon 2005 x slap.sbb mmpunyai unsur2 berkaitan agama kristian & sememangnya mggalakkan maksiat,t'utamanya muda mudi kite.aish..
    cdgn kelantan tu, mnjurus kpd psgn halal(suami isteri) dan sememangnya p'lu diraikan setiap ari..hehe.bkn yg couple2 tu.
    n ak sgt le stuju dgn c acap ni klu smbutan yg baik sekali pon, tp dicemari unsur2 maksiat ttp x mmberi mnfaat kpd umat islam khususnya.cuma, pngharaman valntine lbh jelas & x sepatutnya dsambut lgsg.
    btw, thniah cap.still b'pk tntg halal & haram walaupon ko sempoi.haha..chow

    BalasPadam
  2. ohh..thanks
    halal-haram tu islam.walaupun aku sempoi, aku tak sekular.itu pasal lahaha

    BalasPadam

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...