post kali ini aku tulis semula dalam bentuk gaya yang lebih mudah untuk orang macam aku fahami.untuk artikel asal, sila klik SINI.
Dah lama sangat dah orang Islam tidak dilatih keluar dari belenggu kelekaan dan mula untuk bertanggungjawab. Kalau ada seorang muslim pindah ke agama lain, yang dipersalahkan adalah agama lain itu. Labelnya Kristenisasi. Mengapa kita tidak menyalahkan diri kita dan orang Islam di sekeliling orang itu yang tidak membantu orang itu tadi secara ekonomi, sosial dan spiritual untuk memberi perasaan "wujudnya pertolongan dari saudara sendiri", serta memahamkan nilai & ajaran Islam sehingga dia makin yakin dengan ajaran Islam dan 'imune' terhadap provokasi pemikiran dari keyakinan agama lain ?. kalau tidak, apa bezanya dengan Islamisasi??
Kalau ada jiran beragama lain bersembahyang, mereka dianggap mengganggu lantaran dengan lagu2 dan zikir rohaninya. Apa pula ceritanya kalau ada tahlil, atau jam 3 pagi surau di sebuah taman perumahan melantunkan ayat-ayat suci melalui speaker yang volume nya dipasang full ? Apa kita pernah rasa sensitivitnya??
Kita mungkin mengejek, mencebik, "Ahh, orang kristien semayang dengan menyanyi choir kat gereja boleh masuk 'surga'?" Jadi, apa bezanya pula dengan bacaan dalam solat dan zikir kita yang selalu saja Imam lagukan dengan gaya Hijjaz, Soba', ala Mesir, ala Madinah, ala Mekah, bagai??
Kenapa begini jadinya? Alasannya mudah.
sebagai analogi; ada seorang pemancing yang kerjanya hanya menagkap ikan bersaiz kecil-kecil sahaja.andai beliau terpancing ikan-ikan besar, beliau akan melepaskan hasil itu kembali..bila ditanya, beliau menjawab, "aku hanya mahukan ikan yang saiznya kecil kerana kuali untuk aku masak ikan itu saiznya juga kecil saja..kalau aku bawa balik ikan bersaiz besar, nescaya aku tak dapat memasak ikan itu."
Rasanya, sekarang kita perlukan kuali (pemikiran) yang lebih besar dan luas untuk menampung ikan (isu-isu berkaitan agama) yang bersaiz jauh lebih besar dari sebelum-sebelum ini..bani islam sekarang ini, umumnya punyai sensitiviti yang terlalu tinggi.
Jika kita nakkan nafkah, kita kena kerja. kalau nakkan kepercayaan daripada Boss, kena la hasilkan kerja berkualiti.Maka, kalau nak dihormati oleh orang yang tak puasa (non-muslim), kenpa kita tak hormati dulu orang yang tak puasa (non-muslim)..?
Bukankah orang yang berpuasa (muslim) ini dilatih oleh PUASA, yang mana puasa ini menghasilkan outcome taqwa, yang itu mengandungi intipati kesolehah sosial??
let say, tajuk di atas aku ubah jadi "Hormatilah Orang Yang Berpuasa"?
maka,siapa lebih mulia? ini jawapan aku, "pastinya orang yang tak puasa sebab mereka yang tak puasa itu tahu hormat dengan orang yang puasa.kau bisa debatkan isu ini dengan aku, mulia dimata manusia belum tentu lagi mulia di mata Tuhan..apa benar orang yang berpuasa itu lebih mulia di mata Tuhan berbanding orang yang tak puasa? Wallahua'lam
Jadi, apakah kita mampu membuat mereka yang tidak berpuasa, baik yang karena sakit, haid, atau non-muslim, tetap makan dengan rasa nyaman? tidak perlu takut ada false alarm, atau terpaksa makan sembunyi-sembunyi? Bisakah kita membuat si pencari rezeki Tuhan yang bukak warung makan tetap membuka warungnya di siang hari, tanpa perlu rasa tidak sedap hati, tanpa merasa terganggu dan tetap teguh berpuasa ? Jawabannya, kita sesungguhnya bisa. Soalnya, nak ke tak nak .... ?
*ini bukan hasil aku.tapi aku suka postkan untuk dikongsi.it is debatable..call me
Dah lama sangat dah orang Islam tidak dilatih keluar dari belenggu kelekaan dan mula untuk bertanggungjawab. Kalau ada seorang muslim pindah ke agama lain, yang dipersalahkan adalah agama lain itu. Labelnya Kristenisasi. Mengapa kita tidak menyalahkan diri kita dan orang Islam di sekeliling orang itu yang tidak membantu orang itu tadi secara ekonomi, sosial dan spiritual untuk memberi perasaan "wujudnya pertolongan dari saudara sendiri", serta memahamkan nilai & ajaran Islam sehingga dia makin yakin dengan ajaran Islam dan 'imune' terhadap provokasi pemikiran dari keyakinan agama lain ?. kalau tidak, apa bezanya dengan Islamisasi??
Kalau ada jiran beragama lain bersembahyang, mereka dianggap mengganggu lantaran dengan lagu2 dan zikir rohaninya. Apa pula ceritanya kalau ada tahlil, atau jam 3 pagi surau di sebuah taman perumahan melantunkan ayat-ayat suci melalui speaker yang volume nya dipasang full ? Apa kita pernah rasa sensitivitnya??
Kita mungkin mengejek, mencebik, "Ahh, orang kristien semayang dengan menyanyi choir kat gereja boleh masuk 'surga'?" Jadi, apa bezanya pula dengan bacaan dalam solat dan zikir kita yang selalu saja Imam lagukan dengan gaya Hijjaz, Soba', ala Mesir, ala Madinah, ala Mekah, bagai??
Kenapa begini jadinya? Alasannya mudah.
sebagai analogi; ada seorang pemancing yang kerjanya hanya menagkap ikan bersaiz kecil-kecil sahaja.andai beliau terpancing ikan-ikan besar, beliau akan melepaskan hasil itu kembali..bila ditanya, beliau menjawab, "aku hanya mahukan ikan yang saiznya kecil kerana kuali untuk aku masak ikan itu saiznya juga kecil saja..kalau aku bawa balik ikan bersaiz besar, nescaya aku tak dapat memasak ikan itu."
Rasanya, sekarang kita perlukan kuali (pemikiran) yang lebih besar dan luas untuk menampung ikan (isu-isu berkaitan agama) yang bersaiz jauh lebih besar dari sebelum-sebelum ini..bani islam sekarang ini, umumnya punyai sensitiviti yang terlalu tinggi.
Jika kita nakkan nafkah, kita kena kerja. kalau nakkan kepercayaan daripada Boss, kena la hasilkan kerja berkualiti.Maka, kalau nak dihormati oleh orang yang tak puasa (non-muslim), kenpa kita tak hormati dulu orang yang tak puasa (non-muslim)..?
Bukankah orang yang berpuasa (muslim) ini dilatih oleh PUASA, yang mana puasa ini menghasilkan outcome taqwa, yang itu mengandungi intipati kesolehah sosial??
let say, tajuk di atas aku ubah jadi "Hormatilah Orang Yang Berpuasa"?
maka,siapa lebih mulia? ini jawapan aku, "pastinya orang yang tak puasa sebab mereka yang tak puasa itu tahu hormat dengan orang yang puasa.kau bisa debatkan isu ini dengan aku, mulia dimata manusia belum tentu lagi mulia di mata Tuhan..apa benar orang yang berpuasa itu lebih mulia di mata Tuhan berbanding orang yang tak puasa? Wallahua'lam
Jadi, apakah kita mampu membuat mereka yang tidak berpuasa, baik yang karena sakit, haid, atau non-muslim, tetap makan dengan rasa nyaman? tidak perlu takut ada false alarm, atau terpaksa makan sembunyi-sembunyi? Bisakah kita membuat si pencari rezeki Tuhan yang bukak warung makan tetap membuka warungnya di siang hari, tanpa perlu rasa tidak sedap hati, tanpa merasa terganggu dan tetap teguh berpuasa ? Jawabannya, kita sesungguhnya bisa. Soalnya, nak ke tak nak .... ?
budak2 belum baligh ja boleh tak posa okay?! |
*ini bukan hasil aku.tapi aku suka postkan untuk dikongsi.it is debatable..call me
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...