Sabtu, Ogos 21

ROKOK....part02

terima kasih kerana masih sudi meluangkan masa membaca nukilan aku yang pada sesetengah orang (termasuk diri aku suatu ketika dulu), sangat membosankan...
percaya atau tidak, perselisihan pendapat akan membawa kepada perbincangan dan lontaran idea sekaligus membawa kepada satu resolusi baru.inilah dia konsep musyawarah...

dalam entri yang lepas, kita membicarakan berkenaan isu rokok melalui pandangan economi yang pada aku masih banyak yang boleh diterokai.terima kasih kepada yang sudi melontorkan pendangan dan cadangan.
kali ini, aku berhajat untuk membicarakan isu ini melalui kaca mata seorang penggemar subjek sains yang juga seorang perokok...

baru-baru ini, tersebarnya satu video ujikaji yang dibuat untk membuktikan bahayanya rokok kepada organ manusia khususnya paru-paru di laman web sosial Facebook.aku tersenyum seketika melihat video ini.benar, tiada yang salah, tiada elemen manipulasi diadaptasi kepada video ini.aku akui  seorang perokok yang menghisap 400 batang rokok dalam jangka masa lebih dari 3jam tanpa henti mempunyai kebarangkalian untuk mendapat pelbagai penyakit.tapi adakah manusia se-dummy itu dalam dunia ini? itu point pertama dari aku. keduanya, jika diperhati dengan betul, matlamat ujikaji tersebut ialah untuk membuktikan proses electrolisasi dan vaporasi boleh digunakan untuk mengasingkan bahan tar dari rokok.bukan untuk membuktikan kesan bahan2 kimia yang ada pada rokok ke atas manusia.



andai mahu jalankan ujikaji kesan rokok ke atas tubuh manusia, jalankan ujikaji pada tubuh perokok itu sendiri.jangan gunakan air.jangan gunakan kapas.jangan gunakan tikus..paru-paru manusia lebih compleks dari itu semua.Iya, hasilnya tetap sama.rokok di-cop sebagai agen pencetus kanser paru-paru...dalam jangka masa panjang.ingat itu..

aku ingin sekali berenti sebentar untuk menyedut asap berbahaya itu..aku bukan perokok sosial aku perokok tegar..

2 ulasan:

  1. Hmm..aku rasa kan kalau nak buat ujikaji kat manusia byk dh contoh yg berlaku..ex: pnykit kanser smua...tapi aku jugak fhm melalui pembacaan nk quit smoking is the hardest thing ever sbb addiction effect die..but as long as u want..whenever there's a will, there'll always be the ways..

    BalasPadam
  2. hendak 100 daya, tak hendak, sudah...:D
    sbnrnya, validity experiment sprt yang kau nyatakan adalah dalam meragukan kerana ujikaji tersebut dijalankan keatas individu perokok yang tidak mengamalkan diet yang seimbang.jadi, pembolehubahnya tidak malar..thus, kesahhan keputusan experiment tersebut meragukan =.='

    BalasPadam

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...