Jumaat, Jun 11

" please don't sue me, saya takde duit..."




















hurm..ni pasal video NameWee yang suatu ketika dulu pernah timb0lkan kontroversi kat Mlysia.dah lama vdeo tu kat youtube.tapi tadi baru aku berpeluang utk tonton.hurm, trase nak komen ahh..

tapi aku arap pembaca suma paham, entri blog ni ditulis atas pandangan dan olahan aku snd.jadi, klau x stuju buley komen, kite wat discussion pasal issue nie..

1st of all, aku kagum ngan NameWee d atas bakat yang die de.s0dap suare die.pandai compose lagu.hoho

2nd, sesebuah lagu dicipta untuk menyampaikan isi hati penulis sebenarnya. dari lirik rapping yang NameWee buat, aku dapat rasai feel mcmne die rse hd0p sbg kaum cina di Mlysia.wlaupon tidak mewakili isi hati semua kaum cina, tapi sedikit sebanyak, kita nampak realiti kehidupan diowang kat sini..

dalam verse pertama rapping yang ditulis NameWee, dia mengumpamakan diriny bagaikan sebijik durian yang tajam n keras kultinya, tetapi isi sedap....bagi sesetengah pihak, durian (NameWee) ini busuk baunya, n bagi sesetengah pihak pula ia berbau wangi..dalam betul makna disebalik falsafah tu..

Dlm rapping nie, aku dpt detect 5 golongan yang di-highlight-kan oleh NameWee verse by verse,iaitu: Polis, Umat Islam, Orng Melayu (yang di lihat dimanjakan oleh Gov), Pekerja Kerajaan, dan Kerajaan Mlysia (yang kononny menjaga org melyu)...well, klu nak aku describe terus, x namanya diskusi lah.jadi,tng0k lah balik vde0 ni*.then comment..hoho

last word: bayangkan segelas air jernih dalam bekas yang berdebu. manusia biasa hanya nampak zahir kotoran itu.kesucian ternyata terlindung dan dilupakan...jadilah manusia yang bijak menilai.aku teringat crita kawan aku mengenai seorang lelaki bernama Hajjaj Ibn Yusuf Al-Saqafi* yang hidup dizaman pemerinthan khalifah bani umaiyyah, terkenal dengan sifatnya yang kejam dan tak berhati perut. namun pernah suatu ketika sahabat yang masih ada ketika itu sedia solat di-imamkan oleh Hajjaj...(eh, nie bukan last word dah.ini dah jd last paragraph lorh..) 

* click for more information 

1 ulasan:

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...