Rabu, Mac 24

2gnacnib...(terbalikkan)

semalam, aku bertolak ke umah kakak aku kat Banting untuk tgk anak sdara baru..hehe
aku ke sana ngan abag aku.ssampainya kat sana, mcm biasa, kitowang akan sembang2 pasal hal semasa coz abg ipar aku nie ble r dkatakan sbg sngat concern ngan community..ye pown ustz kat kolej comunity banting...
setelah lamam sembang, abng aku mula bukak cite pasal satu soklan pelik yg die dpt dr sowang bdak pompuan time sek ye anjurkan satu progam keagamaan.budak tue tuleh dlm satu kertas persoalkan berkenaan 'bolehkan saya membenci ibu saya?'

abg aku nie pon tnye abg ipar aku, pe soklan yg akan abg aku jwb klu soklan tu ye yg terima..abg ipar aku pon mmulakan bicara: seorang anak tidak ada hak untuk membenci ibunya baik secara jelas mahupun tertutup. keranan ibunya tidaklah bersalah. ibunya tidak menganaiya dia.klu adapon mungin ia brepunca dari kesalahan sang anak sendiri.sepatutnya, si anak perlulah membetulkan ibunya instead of membenci ibunya itu...

sambil tertawa, abg aku menyampuk: untuk jawapan yag umum, jawapan td mungkin buley dguna pakai..sebenarnya hukum syarak adalah hukum yang qatie.ianya tetap dari segi dasar, namun berubah2 mengikut keadaan..untuk soklan tadi, ana pergi berjumpa si anak dan tanya snd pd die, pe sebenarnya yg berlaku, apa sebab die mmbenci ibunya? rupa-rupanya, si anak td adlah anak luar nikah..jadi, jika mengikut islam, hukum syarak tidak jatuh kpd sesuatu kesalahan yg melibatkan perasaan.namun perasaan itu hendaklah dijaga agar tidak develop mnjadi suatu yg buley memudaratkan contohnya dari perasaan benci, develop menjadi zalim..apabila si anak mula zalaim, hukum syarak telah jatuh keatasnya...

abag iparku menjawab : la, knapa x cakap awal2.tapi klu soklan td utk umum, mmg buley bg jwpan mcm td la kan? klu x, audience x kan paham..

aku yang mendengar sekadar mengangguk smbil bergumam dlm ati :gua x de ilmu cam kowang, gua dgr je r...hee

akhir kalam, fikirkan dan syukurilah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...