Khamis, November 19

assalamualaikum..again aku teringat bile ak bersembang ngan salah sorang bdak umah aku yg non-muslim.time tu kitorang kat kfc..die tnye ak, knape mst pkai tudung?
haha..rupenye die ternmpak bdak pompuan melayu yg x pkai tdung + pkai bju 'adek'..
aku x pasti r bdak tu islam ke x.sbb melayu skrng x smestinya islam..malu giler kot bile die tnye camtu.alhamdulillah, skali lg aku bjye jwb dgn baek (bcoz die x debate blk, ak anggap die pham)..
dlm islam, tudung bukan setakat cekup kepala.tutup rmbut yg mcm rumput..tp dlm islam, bertudung bermaksud menutup seluruh anggota dari hujung kepala smpai ke dada kecuali kawasan muka..wajib beb.nk pakai hijab@prdah is ur choice..tp mslh skrng, bnyk fesyen yg x ikut syariat islam tp claim fesyen islam.kite pon angguk2-geleng2 je..anyway, aku bgtau jgk kat bdak singkh ni bhawa bertudung boleh mengelakkan berlakunya gjla sosial yng berleluasa..klu pikir scra logik skali pon, x mungkin mende2 mngarot blh brlaku klu die tutup aurat ngan betol..
"elleeh..minah bertudung pon sosialize lbh dr aku.." kite slalu dgr orang akan ckp camtu.kite kne ingat, sme jgk dgn fungsi lebai@kopiah kat atas kepala orang laki.ble kte pkai kopiah, ia mnghlang kite scara tidak sedarnya dr mlakukan maksiat..
contoh r..klu korang bru lps smyang(utk bdk laki), pastu ko pg join kwn ko wat pe2 mende jhat.mst diorang akan kte, "bukak kopiah tu dulu.." mesti punye..
that's prove my point..aplikasi pd tudung td, klu die seorang yg bermaruah, snggop ke msok disko smbil pkai tudung?
Rasulullah SAW prnh bersabda yang mafhumnya: "jika kau tidak malu, lakukanlah apa yang kamu mahu.."

memang senang untuk bercakap, menulis menasihati orang laen.hakikatnya sukar utk aplikasi dlm diri sendiri.sekurang-kurangnya bisikan ati diluahkan.dakwah tetap berjalan..insyaallah bertemu lagi, wassalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen adalah digalakkan terutamanya jika anda seorang yang galak...